Over ons

Klik hieronder voor een powerpointpresentatie van Frui.

Wijnmakelaar
Ook via Frui voert u wijnen rechtstreeks in. We vertegenwoordigen een 40-tal producenten (FRA, SP, ITA,...) in de Benelux. We kiezen onze partners op basis van een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding, maar ook omwille van hun dynamiek. Deze voorselectie is onze belangrijkste meerwaarde. Daarnaast kunt u ook rekenen op een service van de bovenste plank.
Dit alles zonder dat u duurder aankoopt. Frui neemt de verkoopstaak over van de wijnbouwer. Op verschillende vlakken werken wij een stuk goedkoper dan de wijnbouwer zelf.

Cijfers:
°50+ jaar ervaring (familiebedrijf 2de generatie)
°4 enthousiaste medewerkers
°40-tal wijnpartners (onafhankelijke wijnboer/coöperatieve/negociant)
°6.000.000 flessen+ omzet per jaar
°400 klanten (wijnhandel/grootdistributie)

Voor wie:
°
de wijnhandel, die rechtstreeks wijnen invoert
°grootdistributie, volledig gescheiden assortiment

Waar:
°België: Vlaanderen+Wallonië (zetel in Roeselare West-Vlaanderen) wegbeschrijving
°Nederland (niet alle partners)
°Luxemburg (niet alle partners)

Waarom kiezen voor Frui?
Garantie op Service & Kwaliteit

1. Hoge kwaliteit

We maken een strenge selectie bij onze partners. In een zeer concurrentiële markt moet u het verschil maken op vlak van kwaliteit. Het is onze ambitie om met de top 10% beste wijnboeren samen te werken.
Vooraleer in zee te gaan met een nieuwe wijnpartner doen we een zeer grondige screening. Dit geeft de beste garantie op kwaliteit.
De kwaliteit van de producent is minstens even belangrijk als de kwaliteit van de wijn, net als een constante prijs en kwaliteit, gerespecteerde afhaaltermijn, dynamiek/flexibiliteit en moderne installaties.

2. Lage prijzen door :

a. Partnerselectie : een selectie van de juiste partner. Per streek werken we met minstens 2 producenten. Deze interne concurrentie geeft een gezonde druk op de prijs.

b. Volume-afname : een gezamenlijke afname voor 10 tot 50 klanten per wijnbouwer. Omzet van 10.000.000 flessen.

c. Minder kosten : een lichte structuur en lokale aanwezigheid drukken de kosten voor de wijnbouwer (bv. verzending van stalen, geen hotelkosten, lagere verplaatsingskosten). Het feit dat Frui een preselectie doet betekent ook minder verzendkosten voor de producent en gerichter proeven voor u. We zetten enkel wijnen op ons tarief waar we in geloven.

3. Uitstekende service :

a. Tijdswinst : Selecteer in up-tempo mooie wijnen: Frui is 1 aanspreekpunt voor een 1000-tal wijnen. We bezoeken u met 40 wijnproducenten in 1.
Frui helpt u in uw zoektocht naar wijn met een excellente prijs/kwaliteitverhouding.
1x per jaar organiseren we onze eigen beurs nabij Brussel. Hier kunt u alle nieuwe millésimes proeven en nieuwe ontdekkingen doen.

b. Reactiviteit : Antwoord op de meeste van uw vragen binnen de 3 werkdagen. Complexere vragen nemen meer tijd (max 10 werkdagen).

c. Opvolging : Nauwgezette opvolging op vlak van uw bestellingen, staalaanvragen en andere vragen.
Fouten kosten geld en tijd : met onze duidelijke, uniforme confirmaties en extra controles voorkomen we die voor u en de producent.

d. Informatie : Op onze website vindt u alle info om uw wijnen beter te verkopen. We geven u met plezier advies. Door ons brede netwerk van 400 klanten hebben we een goed zicht op wat de markt wil.
Transportvergelijkingen van 3 transporteurs per leverancier.
Kostprijscalculaties per wijn (tarieven, aanbiedingen).

e. Onafhankelijkheid : We hangen niet vast aan 1 leverancier. We nemen uw belangen ter harte. Als 3de partij zoeken we oplossingen waar ieder zich kan in vinden. Onze onafhankelijkheid geeft ons ook de keuzevrijheid om uitstekende kwaliteiten voor te stellen.

4. Exclusiviteit in uw regio

In uw werkgebied krijgt u altijd exclusiviteit op uw wijn. Zo kunt u, aan uw prijs, uw wijnen verkopen. Hoe groter uw volumes hoe groter de exclusiviteit. We richten ons op klanten die niet "braderen". Via internet zijn de prijzen veel transparanter dan vroeger. Uw klant is ook assertiever geworden.

5. Specialisatie

Prijsvork : €1-€5 afhaling cave
Voor wijnen >5€ ligt de nadruk veel meer op kwaliteit dan op naambekendheid.

Assortiment Frui :
55% Frankrijk, 25% Spanje, 25% Italië, Luxemburg.

Tot uw dienst Lieven & Marnix, Ann & Mayke


LievenMarnixAnnMayke
Frui vanbuiten
Historiek Frui 2023 - 50 jaar Frui
Interview Vinopress naar aanleiding van 50jaar Frui

Periode 1963 - 1984
Frui werd opgericht door Paul Miesse. Hij leerde de wijnstiel als wijnaankoper van de groep Inno BM.  Op 25 september 1963 richt hij Frui op. De focus ligt op Franse wijnen. Bordeaux met zijn Grand Cru Classé, Bourgogne en het zuiden van Frankrijk  staan centraal. Ook de verhandeling van bulkwijnen is belangrijk. Op dat moment werken Wijnhuis Vanden Bulcke en Frui goed samen. M. Miesse had geen opvolging.

Periode 1984 – 1990
In het jaar 1984 buigt de familie Vanden Bulcke (2 broers) zich over de opvolging van de nv Vanden Bulcke. De nv Frui wordt overgenomen op 8 maart 1984 met oog op het uitbouwen van 2 complementaire activeiten, elk beheerd door een nazaat van de 2 broers. Ikzelf draag mijn verantwoordelijkheden in de nv Vanden Bulcke over aan mijn naaste medewerker Noel Degryse en ga mij volledig toeleggen op de overname en de uitbouw van Frui. Toen  was Frui nog in Brussel gevestigd. In maart 1986 verhuist Frui naar West-Vlaanderen.
Het heeft minder voeten in  de aarde heeft om een makelaarsbureel te verhuizen dan mijn ruim gedimensioneerd gezin  (6 zonen waarvan 2 tweelingen). Frui heeft op dat moment 4 medewerkers op haar payroll.

In de eerste  jaren gaat de aandacht naar kennismaking met de leveranciers,  opbouw van de klantenrelatie en uitbouw van de nieuwe Italiaanse relaties.  Na 5 jaar worden de Italiaanse relaties “on hold” gezet omwille van te weinig succesvol.  

Periode 1990 - 2000
De focus ligt op prospectie in Vlaanderen.
De Franse coöperatieve partners met excellente  verhouding prijs/kwaliteit (zoals Univitis, Cave de Sigoulès, Cave de Tauriac, Cave des Hauts de Girondes…) en de negociants/bottelaars (zoals Bonnet, vandaag GCF) komen meer centraal te staan.

Periode 2000 - 2013
In de periode 2000 tot op vandaag wordt de leveranciersportefeuille meer internationaal. Het leveranciersaanbod Frui  bevat ondertussen partners uit  Chili, Argentinië, Spanje (belangrijk) en heel recent ook Slovenië.

Mijn zoon Lieven vervoegt Frui in 2005. Zijn 4 jaar oudere broer  Marnix komt erbij in mei 2009. Ze brengen de nodige modernisering met zich mee op vlak van informatica, marketing en assortiment. De opvolging is verzekerd.

50 jaar evolutie
In deze 50 jaar evolueerde de markt ingrijpend.
De Belgische bottelactiviteit verdween grotendeels. Alleen Delhaize  en Colruyt wisten als belangrijke  spelers stand te houden.

De grootdistributie kwam tot volle bloei, neemt over of wordt overgenomen – grensoverschrijdend.  Een aantal belangrijke  grossiers verdween of werd opgeslorpt, de discount distributie wist als underdog een stuk van de grootdistributie in te palmen en rukt verder op.

De klassieke wijnhandelaar in het noorden van België wist zich in deze sterk evoluerende markt beter aan te passen en stand te houden dan hun collega’s in het zuiden .Professionele kennis, nieuwsgierigheid, lichte efficiënte structuur  en service zijn de ingrediënten voor succes, zowel in het noorden als het zuiden.

In Europa (en erbuiten) zie je schaalvergroting in de wijnbusiness zowel qua  productie als qua  bottelactiviteit, dit als antwoord op Europese aankoopstructuren.

Nieuwe wijntechnologie brengt moderniteit in wijnen. Spanje (en Portugal) vernieuwt zijn productieapparaat met geld uit de  Europese schatkist.

In diezelfde 50 jaar kregen wij eveneens een ander soort consument. Hij is op zoek naar onmiddellijk drinkplezier. Hij is “no nonsens” : koopt liever een lekkere landwijn dan een stroeve Bordeaux met onrijpe tanine. Beperkt zijn budget tot maximaal 7€ of voor het betere werk tot 15€. Is op zoek naar kwaliteit eerder dan naar naambekendheid. Laat zich verleiden door instant fruit  - frisheid  - moderne wijnen (met iets teveel suikerrest).  In Vlaanderen en Brussel is hij  nieuwsgierig –  staat open voor niet- Franse wijnen – draaistop is geen probleem. In Wallonië drinkt hij meer klassiek gericht naar Frankrijk – dus minder avontuurlijk.

Frui wist als bevoorrechte toeschouwer in te spelen op deze wijzigende markt, te anticiperen, moderniteit te promoten. Frui zoekt nieuw partnership op de internationale wijnmarkt die meerwaarde biedt ten overstaan van Frankrijk. In deze optiek  werd  de leveranciersportefeuille  vernieuwd (30 relaties werden stopgezet)  en nam het aantal  partners toe.

Vandaag bestaat Frui uit  een hechte ploeg van 2  goedopgeleide medewerk(st)ers en 2 bestuurders

  1. die  het verschil wil maken op vlak van kwaliteit en service
  2. die zich focust op lekkere drinkwijnen die verkoopbaar zijn onder de 10 € (incl BTW)
  3. die  in haar selectie boven de 10 € partikuliere verkoopprijs bovenal op zoek gaat naar kwaliteit en veel minder naar naambekendheid

Armand Vanden Bulcke
uit naam van de hele Frui-ploeg